Programujeme pro Android – díl 2.

V minulém díle jsme si řekli základní věci o programování pro mobilní telefony se systémem Google Android, včetně nejzákladnějích úskalí. Také jsme si pověděli něco o tom, co stáhnout a nainstalovat, abychom si mohli ve vývojovém prostředí naprogramvovat a spustit svou první asplikaci pro Android.

  1. Spusťte vývojové prosteřdí
  2. Zvolte File – New – Android Project.
    Pokud tam tuto volbu nemáte, tak jste špatně nainstalovali Android SDK.
  3. Zadejte název projektu a předtěte na další list
  4. Z nabízených možností vyberte API 8 – Android 2.2 a předjěte na poslední list
  5. Zde by bylo vhodné pojmenovat svůj nový jmenný prostor a ten používat u všech svých projektů. Namísto your.package.namespace byste mohli třeba napsat cz.prijmeni.jmeno. Jinak je dobré nechat zašktlé pole, že se vytvoří automaticky hlavní aktivita programu

Po kliknutí na tlačítko Finish (dokončit) jste úspěšně vytvořili svůj první projekt. Zatím je to prázdný projekt s černou obrazovkou (reps. displejem) a textem Hello World. Dokonce už si ho můžete i spustit (doporučuji spíše pr. tlačítkem na ikonku projektu, Run as – Anroid Application..). Na mém počítači spuštění trvá něco přes minutu, spíše dvě. A to není až tak málo výkonný – uvidíte, jak rychle se bude emulátor načítat u Vás. Jakmile se objeví obrazovka, kde uvidíte „uzamčený mobil“, je třeba jej odemknout, pak se aplikace spustí.

Zde by ještě bylo dobré zmínit, kde najdete hlavní část kódu aplikace. Načnete-li rozklikávat složku src, měli byste se nakonec dostat k vygenerované hlavní aktivitě a také vidět předvytvořenou třídu onCreate. A další věci. Neméně důležitou složkou potom bude res/layout a res/strings. Ale o těch více příště.

V příštím dílu si aplikaci rozšíříme o další prvky. Vytvoříme si několik textových polí, upravíme vzhled a začneme psát vlastní kód. Nebo si přinejmenším popíšeme, co jsme dnes vytvořili, a kam se co bude psát. Začneme od těch úplně nejjednodušších věcí, aby vše bylo co nejvíce pochopitelné. Je ale fakt, že Android je z hlediska vývoje má poměrně „ukecaný“ kód. Někdy jsou i ty názvy všech možných vlastností toho daného objektu celkem vtipné, a je jich většinou hodně. Ale nebudu předbíhat, ať se taky máte na příště na co těšit.

O Petr Fořt

Student ČVUT FJFI KSE ASI (Softwarové inženýrství v ekonomii). Zajímám se o počítače (programování, diagnostika chyb hw), hudbu. Mám rád grilování, táboráky, hraní na kytaru a srandu v dobré společnosti.