Programujeme pro Android – díl 1.

Dnešním dnem bych chtěl začít novou rubriku nazvanou „Programujeme pro Android“. U tématu programování pro mobilní telefony je většinou obtížnější sehnat relevantní zdroje, a když už je seženete, tak to jsou často spíše referenční příručky bez pořádných příkladů a ukázek využití. A samozřejmě v angličtině. O moc lepší to není ani s oficiální stránkami podpory. Nicméně, chtěl bych, aby se z těchto stránek stal nejzákladnější a dobře pochopitelný kurz.

Programy založené na Google Android jsou do jisté míry podobné programování v Javě. Ovšem do jisté míry. Je třeba říci, že v Androidu nejsou aplikace spouštěny a ukončovány jako běžné procesy, ale mohou běžet v různých dá se říci módech. U mobilního telefonu si nemůžete být nikdy jisti, kdy přijde nějaké přerušení aplikace, například při věhu aplikace Vám někdo zavolá. A volání má samozřejmě vyšší prioritu než spuštěná aplikace, takže ta se musí přesunout do pozadí. Ale Google šel ještě dál – a vymyslel, že životnost aplikace bude delší než od spuštění do standarního ukončení. Pokud si najdete Android Activities Live Cycle, tak se o životním cyklu jedné apliakce dozvíte více. Patřím mezi ty, kterým jak z uživatelského, tak programátorského hlediska, toto rozvžení na různé módy, říkejme jim Aktivity (Activities), do značné míry nelíbí. Možná i kvůli tomu se, dokud to nebude nutné, nebudu o těchto Aktivitách více rozepisovat. Kromě aktivit se zde setkáme ještě se službami (Services), které běží na pozadí.

Jak už jsem psal, do jisté míry je kód podobný s Javou, takže můžete používat několik nástrojů. Silně však doporučuji vyspělejší editor s dobrou podrobou našeptávání a nápovědy. Pro naše příklady jsem vybral vývojové prostředí Eclipse. Toto prostředí má také výhodu, že je možné jej propojit přímo s SDK Androidu a rovnou spustit emulátor. Je to velká váhoda, ale má to také jednu velkou nevýhodu: I na rychlejších strojích spuštění trvá poměrně dlouhou dobu – odladění algoritmů tedy dříve či později raději svěříte jinému prostředí (já například ladil v NetBeans IDE), a až finální algoritmy teprve testoval v Eclipse. Při programování je také dobré si uvědomit, že ne vždy máte k dispozici tak dobré rozlišení jako na počítači, někdy ale můžete mít přístup k GPS modulu, kameře, apod.

Tento díl věnuji oběcnému úvodu a návodu, co všechno stáhnout a nainstalovat, abychom v příštím dílu mohli začít se svou první aplikací pro Android. Sice bychom mohli použít již emulátor Android 4, ale raději budeme vyjíjet pro Anroid 2.2, který by měl jít na většině současných mobilních zařízeních. Takže co bude třeba:

  1. Java SE Development Kit
  2. Vývojové prostředí Ecplipse Classic (případně pro Javu)
  3. ADT Plugin for Eclipse (tzn. emulátor Android pro Eclipse)
    Ten by měl jít nainstalovat i přímo z Eclipse (Help – Install new software – Developer Tools – adresa z uvedeného odkazu – volba API 8, která odpovídá Androidu 2.2 – stažení, instalace)

A to je pro dnešek vše, příště si povíme o několik užitečných tipech a začneme vytvářet svou první apliakci.

O Petr Fořt

Student ČVUT FJFI KSE ASI (Softwarové inženýrství v ekonomii). Zajímám se o počítače (programování, diagnostika chyb hw), hudbu. Mám rád grilování, táboráky, hraní na kytaru a srandu v dobré společnosti.